Alarm


Wij wonen in een appartementencomplex.
Vrij recent gebouwd, alles erop en eraan…
Zo ook een brandalarm.
En wel eentje dat nogal paranoïde ingesteld is.
Wij krijgen dus regelmatig “alarm”, terwijl er niets aan de hand is.
Beter zo natuurlijk, maar wij bewoners kijken er niet meer spectaculair van op en of dàt dan zo veilig is weet ik niet…
Gisterenavond kon ik niet slapen. Draaien, keren, woelen.
Kleine Kadee lag te snurken (!) en Grote Kadee in feite ook. 🙂
En tegen 1u (ik had het gevoel dat ik toen net in slaap gevallen was, al is dat altijd subjectief): een loeiend alarm.

Wat doe je dan? Mij is altijd aangeleerd: zo gauw je een brandalarm hoort, laat je alles vallen en ga je met de trap (niet met de lift) onmiddellijk naar buiten.
Aangezien we in bed lagen, was er niets om te laten vallen, maar dat onmiddellijk naar buiten is niet zo simpel met een Kleine Kadee.
Ga maar eens met een rolstoel naar beneden zonder de lift te gebruiken…
En met hem in mijn armen die trap af leek mij ook niet echt haalbaar.

Grote Kadee ging poolshoogte nemen.
Hij en enkele andere bewoners verzamelden zich al snel op straat, maar zeker zoveel anderen bleven gewoon binnen en keken vanuit hun raam of vanop hun terras wat er aan de hand was.
De brandweer kwam toegestormd, de politie en zelfs de MUG.
Maar het was geen probleem dat ik boven bleef met (een gelukkig nog altijd slapende) Kleine Kadee.
Er bleek een van de auto’s in de ondergrondse garage “rook te produceren”.
Er waren mensen gezien in de garage die niemand kon identificeren.
Er bleken CO-waarden gemeten te worden in de garage, en niemand wist eigenlijk wat er juist aan de hand was…

Tegen 3u reden de laatste brandweerwagens weg en keerde de rust terug.
Hoewel, als je zo midden in de nacht wakker wordt, is er toch wel wat adrenaline in je lijf, dus direct slapen is er dan sowieso niet bij.

Nadat we dan toch terug in slaap gevallen waren, was er om half 6 opnieuw alarm: Kleine Kadee testte zijn geluidsproductie na een nachtmerrie… en dat allemaal in zijn slaap.
We hebben niet getwijfeld en Kadeeke tussen ons in het grote bed gelegd.

Dat het piekte deze morgen, toen we om half 7 moesten opstaan om Kleine Kadee klaar te maken voor school…
#geeuw#

3 gedachtes over “Alarm

Plaats een reactie