Eerste leerjaar


Maandag 2 september vandaag…
Het begin van een nieuw schooljaar.
Als alles van in het begin gewoon gelopen zou zijn, zou Kleine Kadee vandaag naar het eerste leerjaar vertrokken zijn.
Leren lezen, schrijven, rekenen.
Groot worden.
Kleuter-àf zijn.Wij zijn enkele jaren geleden al gestopt met vergelijken-met-leeftijdsgenootjes.
Maar op dagen als deze steekt het toch nog even.
Want als ik eerlijk ben, heb ik al aan deze dag gedacht toen ik nog zwanger was van Kleine Kadee 🙂
Misschien komt dat wel omdat ik zelf heel levendige herinneringen heb aan mijn eerste leerjaar. Zelfs een aantal activiteiten van die eerste dag staan mij heel helder bij.
En de kleuren in de klas, de geur, …
Kaftpapier, boekentas, …

Voor Kadeeke loopt het dus anders.
En ook weer niet.
Want vanaf vandaag is zijn daginstelling voor niet-schoolgaanden een BuBaO-schooltje geworden (Buitengewoon Basis Onderwijs).
Dat maakt dat Kadeeke en wij administratief in orde zijn voor de wet op leerplicht, dat er een extra (leer)kracht in de klas zal staan, maar au fond blijft het de zalige leefgroep die het was en dat is goed zo 🙂

Zijn eerste “schooldag” heeft Kadeeke alvast moeten missen, want met alle sonde-toestanden hier, heb ik hem vandaag nog een dagje thuisgehouden.
Zaterdagavond heeft hij nog eens overgegeven, gisteren hield hij alles binnen.
Maar de inloopsnelheid van de sondevoeding is sinds vanmorgen opgetrokken naar 100ml/u, wat concreet betekent dat het dus nog altijd 2,5 u duurt voor zijn 250ml voeding naar binnen gedruppeld is.
De snelheid moet stelselmatig nog worden opgedreven, maar voorlopig doen we het op het gemakje, kwestie van zijn maag niet onder al te veel druk te zetten.
En dan doen wij gewoon morgen van eerste schooldag!

7 gedachtes over “Eerste leerjaar

  1. En ik was in de volle overtuiging dat kadeeke nog maar anderhalf was, tot ik nu zag dat het al dateert van 2008 :-),..wel ook al is hij anders, hij is en blijft een geweldig geschenk,…en hij biedt een enorme rijkdom ook al is het soms loodzwaar,…en morgen start hij alsof hij er altijd was,….

  2. Hey Eva, het is raar he maar ik heb het ook zo moeilijk gehad met die dag. De dag dat ze normaal naar het eerste leerjaar gaan is een mijlpaal in het leven van een kind en daar sta je dan toch eventjes bij stil. Maar ze zijn zo goed he in hun knuffelklas 🙂

Geef een reactie

