Ten aanval


Een dikke week geleden werd de maagsonde van Kleine Kadee geplaatst.
Er werd al wel eerder over gesproken, maar ik had het er lastig mee.
Kadeeke kàn eten van een lepel, niet altijd met even veel goesting, maar toch.
Ik had het gevoel dat ik hem iets ontnam door een sonde te laten plaatsen. Als logo kreeg ik ook wel te maken met kindjes met een sonde, maar dat waren kinderen die niet (meer) “gewoon” met een lepel konden eten, en dat was voor mij een ander verhaal…
Kadeeke geniet ook van eten (als het iets is dat hij lust 😉 ) en het is ook een vorm van communiceren met hem…
Een hoop bedenkingen die ik me maakte dus.
Maar kijk: we zijn een week verder en ik ben blij dat we het hebben laten doen.

Kadeeke krijgt 2 voedingen via zijn sonde en 2 met een lepel.
Zo raakt hij die motoriek niet kwijt en heeft hij nog het “plezier” van eten.
De voedingen langs de sonde lopen nog steeds goed (hout vasthouden), we zijn nu al opgeklommen tot een snelheid van 130ml/u. Alleen het boeren zit hem soms wat dwars, maar mijn oren herkennen ondertussen ook al de nodige signalen 😉

Alle medicatie gaat nu via de sonde.
Dat maakt dat alle medicatie nu ook binnengaat, want meneer had vroeger al eens de neiging van op het moment dat hij moest slikken te lachen of zijn mond open te doen, waardoor alle medicatie er weer uitliep… en dan heb je er het raden naar wat hij nu binnen heeft en wat niet.

Hij is vrolijk, en ok: zijn buik is nog wat gevoelig er is nu eenmaal een gat in zijn buikje gemaakt, je zou voor minder een gevoelige buik hebben.
Over het algemeen slaapt hij ook veel beter (daar kunnen wij ook alleen maar blij om zijn, want geloof mij: 5 jaar vrijwel elke nacht 1 of meer keren uit je bed, dat voel je na een tijd 😀 )

And last but not least: Kadeeke doet zo goed als geen aanvallen meer!!!
#toetersenbellen#feest#retteketet#woehoe!
Komt het doordat hij zijn medicatie nu steevast helemaal binnen heeft, komt het doordat zijn dag rustiger verloopt, komt het door nog iets anders of is het een tijdelijk verschijnsel?
Ik weet het niet, maar ik vind het super en Kleine Kadee duidelijk ook!

13 gedachtes over “Ten aanval

  1. Ons ventje kan ook gewoon eten en idd dat wringt dan om een sonde te laten plaatsen….maar ook wij hebben de stap gezet en daar hebben we nog geen minuut spijt van gehad! De sonde zit nu 1,5 jaar en volgende week wordt die vervangen door een micky button. Fantastisch dat jullie positief resultaat hebben!!!

  2. Ja, ik moet ook altijd een beetje slikken als er een maagsondegezet wordtbij een kind dat eet…. Maar geen aanvallen? Dan is hetalleswaard, evenals nachtjes doorslapen. GEWELDIG!!!

Geef een reactie

