Intens(ief)


De afgelopen week was intens.
Kadeeke kreeg een vrij zware operatie (ik zal eens met een duur woord goochelen: een femurosteotomie, en nu gij!) en hij werd aansluitend een week opgenomen op de afdeling intensieve zorgen.
Ik weet niet hoe dat bij u zit, maar ik associeerde tot vorige week de naam “intensieve” met kwesties op leven en dood…
Het was dus best even slikken voor Grote Kadee en mij.
Toen we die eerste avond bij Kleine Kadee mochten en hem daar witjes in dat grote bed zagen liggen, zwevend op een morfine-valium-cocktail… dat doet pijn aan je hart.
Er kwamen herinneringen boven aan vroegere ziekenhuistoestanden, angsten, …
We wisten uiteraard wel dat hij stabiel was en dat het ondanks onze initiële associatie niet over leven-en-dood ging, maar het feit dat hij hier lag maakte wel duidelijk dat het “serieus” was.
We hebben ogen opengetrokken daar.
Omdat er zo’n “serieuze” dingen gebeuren, omdat de dokters en de verpleegkundigen er zo beheerst bleven, omdat er zo’n warmte van hen uitging, naar Kleine Kadee en naar ons, omdat geen vraag of telefoontje te veel was, omdat…

Bij elke opname overvalt me dat gevoel van dankbaarheid naar de mensen die voor mijn Kadeeke zorgen.
Dat ze de tijd nemen om zijn kleine eigen tekenen van communicatie te leren begrijpen.
Ik was voor de ingreep vooral bang dat Kadeeke veel pijn zou hebben.
Laat ons eerlijk zijn: als je stilstaat bij wat deze operatie inhoudt, dan wéét je gewoon dat dat pijn gaat doen.
Zou hij daarmee om kunnen? Zouden ze zijn pijn voldoende kunnen bestrijden?
Want dat viel me echt moeilijk: zien hoe hij pijn heeft, erbij staan en niets kunnen doen.
Al bij al is dat vrij goed meegevallen. Dankzij de juiste mix van valium en morfine…
Straffe toebak, da’s waar, maar Grote Kadee en ik waren van mening dat hij beter platgespoten kon worden en even op een verdovingswolk zweven dan pijn te moeten lijden die we hem niet konden uitleggen.
En zo geschiedde… 🙂

Vandaag nam Kleine Kadee afscheid van de laatste nieuwe afdeling van zijn fanclub: de mensen van intensieve zorgen.
We slapen vanavond nog op de K2 (waar we met open armen ontvangen werden 😉 ) en morgen vertrekken we naar het revalidatieziekenhuis.
Want de ergste pijn mag nu dan wel geleden zijn, het “werken” begint nu pas.
Kleine Kadee zijn onderbenen zijn ingegipst met een stang er tussen, zodat hij zijn benen niet bij mekaar kan brengen.
Zijn knieën zitten in spalken zodat zijn benen gestrekt blijven.
Geloof me dat ik even niet wist hoe zijn luier vervangen moest worden 😀 (dank aan verpleger W en verpleegster A voor het klaren van die klus!)…

De komende dagen zal ik veel bijleren denk ik.
Ook het vragen van hulp bij zulke verzorgingstaken.
Want tot nu toe probeerde ik zoveel mogelijk van de verzorgingstaken zelf te doen.
Medicatie, sondevoeding, luiers, …
Zo konden dokters en verpleegkundigen zich concentreren op de medische kant van de zaak.
En zo leert een mens elke dag opnieuw bij (zei ze filosofisch 😉 )!

5 gedachtes over “Intens(ief)

  1. Nous avons fait la connaissance de vos parents lors d’un séjour en Espagne. Nous avons, bien entendu évoqué votre petit garçon. Je tenais, après lecture partielle de votre blog (avec certaines difficultés de compréhension car je suis loin d’être parfaite bilingue !!), à vous témoigner notre profonde sympathie et à vous féliciter pour votre courage face à ce problème de la vie.
    Tous nos voeux pour un bon rétablissement de votre petit et bonne poursuite du chemin auprès de lui.
    Bien cordialement.

  2. Dit is voor mij zo’n déjà-vu, mijn zus zou jouw verhaal kunnen geschreven hebben,…..gelukkig ben je ook goed omringd door medisch personeel,……wees wel aandachtig voor eventuele doorligwonden,…dat is een bijkomstigheid die niet altijd wordt opgemerkt,……sterkte met de revalidatie en de verzorging van Kleine Kadee,……en neem af en toe even een minuutje voor jezelf,…..

Geef een reactie

