Floep


Sinds eind augustus heeft Kleine Kadee een maagsonde.
In feite is dat een buisje dat door een gaatje ter hoogte van de maag rechtstreeks in de maag uitkomt en dat daar blijft zitten doordat er een klein ballonnetje gevuld met water het gat langs de binnenkant afsluit (even heel simpel uitgelegd).Dat ballonnetje moet regelmatig nagekeken worden: het water dat er in zit wordt met een spuit er weer uit getrokken en de juiste hoeveelheid water wordt dan opnieuw ingespoten.
Maar de kans bestaat dat die ballon gaat lekken (maagzuren enzo, ik moet er geen tekeningetje bij maken).
Dar darmpje blijft aan de buitenkant bungelen, dus het is ook niet uitgesloten dat je ergens blijft haperen en dat de sonde – met ballon en al – er uit floept.
En Kleine Kadee kan dan wel niet gericht grijpen, maar als hij iets vast heeft, dan heeft hij het ook vàst.

Tot nog toe geen problemen, maar vorige week was het zover: de verpleging kwam hem ’s morgens wassen en vond de sonde op zijn buikje, los, naast het gat…
Ze werd er weer ingestoken, ballon werd gevuld en klaar was kees.
Ik was heel opgelucht, want je hebt geen uren en uren de tijd als de sonde er uit komt: het “gat” is op 6 uur dichtgegroeid! Het is dus een kwestie van er op tijd bij te zijn…

Gisteren ging Kleine Kadee zwemmen.
Na het zwemmen was er een pas voor zijn sta-apparaat en toen hij verplaatst werd van rolstoel naar sta-apparaat schoof zijn T-shirt omhoog.
Ik zag een vlek op zijn buik en was me volop aan het afvragen hoe hij daar nu weer aan kwam, toen het me daagde: de sonde was er weer uit!!!
Dan lijkt het net of alles in slow motion gebeurt: de kine spurtte de kamer uit om verpleging te halen, samen kwamen ze weer de kamer in en dan begon het peuteren om dat ding er weer in te krijgen.
Ik stond er bij en keek ernaar…
Een heel “vies” gevoel.

Al bij al is het – mits enkele kunstgrepen – wel gelukt om de sonde te herplaatsen.
Vandaag krijgt hij voor alle zekerheid een nieuwe sonde (met een nieuwe ballon dus) om lekken uit te sluiten… want namiddag mag Kleine Kadee naar huis!!!

Ik heb al contact opgenomen met de gastro-enteroloog om wat meer uitleg te vragen over een knopsonde.
Da’s een ander type sonde, waarbij er geen darmpje hangt te bungelen aan de buitenkant…
Ik heb voor dit jaar genoeg ziekenhuizen aan de binnenkant gezien, dus stel ik mijn hoop voorlopig even op die knopsonde.

7 gedachtes over “Floep

  1. Is er geen wit driehoekig plaatje aan de buitenkant om de sonde tegen te houden ? Het enige wat je kan doen is de leiding ergens fixeren bvb luier en dan nog eens fixeren op kleding . Zo trek je bij het ergens blijven hangen 1 fixeerpunt los en heb je in het beste geval nog een plaats waar geen tractie op is. Een knopsonde is ook geen rozengeur en maneschijn 😦 , daar heb je pas veel last van huidirritatie, lelijke wondes en lekkages. Zoals je weet ben ik daar geen voorstander van , maar mss is het voor S wel de juiste oplossing . Knuf

  2. Ik heb overlaatst voorgehad dat de sonde verstropt zat, 2 minuten voor ik moest gaan werken,…… Paniek!!! Ik heb er thuis gelukkig een reserve liggen en heb ze zelf vervangen omdat het moest. Terwijl ik dit de eerste keer normaal samen met de arts ging doen. Uit noodzaak en van de moetes zelf herstoken, even heel eng maar eigenlijk viel het wel mee. Wij moeten het ballonnetje met vijf ml water opblazen maar er mag wel wat meer in. Misschien moet je aan de dokter eens vragen of je de ballon niet iets harder mag opblazen? Veel succes!!!!

  3. Ik hoop dat deze sonde wel goed blijft steken,….want het is en blijft geprul,…..mijn zus kleefde het “darmpje” vast aan het buikje van ons Flo,……dan kon ze het niet meer vastnemen, want ook zij kon niet doelgericht grijpen, maar oh wee als ze iets vasthad,…..succes!!

Geef een reactie

