De piepende pomp


Het kon de titel van een Suske & Wiske strip zijn (o horror), maar ik moet u ontgoochelen: het is gewoon de onwaarschijnlijk originele titel van een evavertelt-stukje 🙂

Kleine Kadee heeft sinds eind augustus een maagsonde, een gastrostomie zoals ze dat in het ziekenhuis graag noemen.
Dat was wel even een drempel voor mij, want Kadeeke kan langs zijn mond eten.
Alleen niet genoeg.
Bovendien liet hij ook zijn medicatie al eens uit zijn mondhoeken lopen en als je weet dat dat tot op de mg afgesteld is, weet je ook dat dat niet bevorderlijk is om het epilepsiebeest te controleren.
Met de heupoperatie van afgelopen herfst in het vooruitzicht (en de bijhorende revalidatie) werd de knoop doorgehakt: Kleine Kadee zou een maagsonde krijgen.
Voor de kenners onder u: intussen is de “gewone” PEG-sonde vervangen door een knopsonde, aangezien die PEG-sonde op een week tijd 2 keer uit zijn buik floepte (met opgeblazen ballon), maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd…

Soit.

Knopsonde.

Sindsdien gaat het vrij goed (op de maagontsteking eind vorig jaar na, maar de nodige Motilium en Omeprazole doen inmiddels hun werk).
Kadeeke moet op tijd en stond wel “aangekoppeld” worden, maar we hebben nu een ritme van ’s morgens en ’s avonds sondevoeding, ’s middags en om 16u lepelvoeding (eventueel aangevuld met sondevoeding als hij niet genoeg eet, maar wij zijn op goeie weg!).
Vanmorgen stond ik dus om 7u met slaapoogjes medicatie klaar te maken, sondevoeding aan te koppelen en… te geeuwen.
Ik kan het niet helpen, ik ben nooit een ochtendmens geweest en ik vrees dat ik het ook nooit zal worden.
Kleine Kadee daarentegen…
Die ligt al van 7u te gibberen 🙂

’s Avonds gaat hij slapen met de sondevoedingspomp naast zijn bed.
Die loopt dan een 2tal uur.
En als het klaar is doet dat ding PIEP-PIEP-PIEP.
Nét als Kleine Kadee goed is ingedommeld.
En wat we dan zien is het omgekeerde van wat ’s morgens al eens om mijn hoofd durft te kringelen als er té opgewekt en té wakker gedaan wordt in mijn buurt: een euh… “avondhumeur”.
Ik heb ondertussen ontdekt hoe ik van die PIEP een piep(je) kan maken, en ik ben ondertussen heel bedreven in stilletjes binnengaan en stilletjes de leiding spoelen en ontkoppelen.
Toch is het met een klein hartje (na 6 jaar meervoudig onderbroken nachten is je slaap heilig, neem het van mij aan).

Vannacht sliep Kadeeke door!
Hallelujah!

Hopelijk zijn we zo gelanceerd voor nog veel meer nachten, want hoewel het pijn deed vanmorgen om 7u, ben ik nu vrij goed wakker.
Een gevoel dat ten huize Kadee niet zo super frequent voorkomt, zowel bij mij als bij Grote Kadee.

Een nachtje doorslapen (en dus bijtanken) maakt een wereld van verschil, zo na 6 jaar.
En Kadeeke zelf is duidelijk ook heel goed uitgeslapen: twee fonkelende ogen waar de kapoenenstreken uitspàtten!

9 gedachtes over “De piepende pomp

    1. klopt! maar… dat masjien moet wel geluid kunnen maken: signaal dat de voeding gedaan is, signaal dat er eventueel lucht in de leiding zit, signaal dat er iets fout is, … dus voorlopig gewoon geluid beetje stiller zetten he 🙂

Geef een reactie

