Verstopt


Onze Kleine Kadee zat verstopt.

Nee, niet dààr… da’s ondertussen opgelost weetjenog?
En ook niet van “ie wie wa weg, wie niet weg is, is gezien!”…
Kleine Kadee zijn sonde zat verstopt!

Klein intermezzo voor de lezers die niet bekend zijn met maagsondes: Kadeeke heeft een zgn. mickeybutton of knopsonde. Dat is een buisje dat door zijn buikwand in zijn maag terechtkomt en niet veel groter is dan het ventiel van pakweg een strandbal.
Om voeding of medicatie toe te dienen moet je een tussenstukje hierop koppelen en dan kan je met een spuit (medicatie) of met een trousse (soort leiding) (voeding) dingen gaan toedienen.

Gisterenavond had Kleine Kadee flink gegeten en een uur ofzo later gaven we hem zijn laatste medicatie van de dag met de bedoeling hem daarna naar dromenland te sturen.
Pakte dàt even anders uit!
De knopsonde zat verstopt.
Dat betekende dat je niets meer door de sonde kon spuiten. Je kon er zelfs niets meer uittrekken (soms kan je de lucht zo uit de maag trekken met een spuit)…

Wat nu?

Toch geprobeerd met water door te spoelen, wat meer kracht te zetten, … maar té veel durfden we ook niet, want als je met veel kracht doorspoelt komt er ook met veel kracht water in zijn maag gespoten…
Ik belde naar de thuisverplegingsdienst die hier 2 ochtenden in de week komt.
“Probeer het eens met cola. Dat “bruist” dat soms open.”
Hmz, aangezien ik de cola niet eens door het tussenstuk tot bij de sonde kon krijgen, haalde dat niet zo geweldig veel uit…
Ik vroeg een plan B.
“Tja… dan zou ik toch maar naar het ziekenhuis vertrekken mevrouw. Nee, niet het regionale ziekenhuis, rij maar ineens naar Het Buitenverblijf!”

Shit. (ja, toch. in een andere context dan vorige keer, maar ook hier op zijn plaats zou ik denken)

En dan was daar ineens “plan C”: ik belde vrienden van ons die een tweeling hebben met gelijkaardige problemen als Kadeeke. Ook deze kinderen hebben een sonde en ze zijn al wat ouder dan Kleine Kadee, dus C & T (hun ouders) zouden zeker en vast raad weten!

En of ze raad wisten!
Ze zijn zelfs naar hier gekomen om ons te helpen (want Eva was een te grote angsthaas :D)

De sonde werd verwijderd, boven de spoelbak van de keuken met kracht doorgespoeld (al een chance dat dat niet gebeurd is toen dat ding nog in Kadeeke zijn maag zat!), ondertussen werd het gaatje in zijn buik ontsmet, en het hele geval werd teruggeplaatst.
Allemaal boelkloedig koelbloedig uitgevoerd door C & T, een super-duo! 🙂
Kleine Kadee vond dat allemaal niet zo plezant natuurlijk, maar is wel onmiddellijk daarna in slaap gevallen in zijn eigen bed!
Dat hij later in de nacht toch nog bij ons in bed beland is, vond ik in deze niet zo verwonderlijk, ik kan me voorstellen dat hij ook wel wat onder de indruk was en dat het allemaal wat gevoelig was aan zijn buikje.

Vanmorgen werd ik wakker met een handje van Kleine Kadee dat mijn gezicht aan het verkennen was.
Ik opende mijn ogen en keek in een stralende Kadeekes-glimlach.

Goud waard!

Lieve C & T, nog eens een dikke dank je wel om onze redder(s)-in-nood te zijn!

6 gedachtes over “Verstopt

Geef een reactie

