Broken Circle Breakdown


De kranten hebben er maanden vol van gestaan.
De bioscopen hebben gouden zaken gedaan.
De soundtrack verkocht gewéldig goed.

Dit was de film die je MOEST gezien hebben.

En Eva durfde niet…
Nee, Kleine Kadee heeft geen kanker.
Nee, Kleine Kadee heeft geen levensbedreigende ziekte (buiten die eerste opname, encefalitis is een vies beestje remember?).
Nee, dit is niet “ons” verhaal. Maar het kwam wel heel dicht op mijn vel…

En toch was ik bang om te kijken.

Want ook al was dit een heel ander verhaal, au fond komen we wel bij hetzelfde uit: hoe ga je om met een zware ziekte van je kind?
Hoe doe je dat als koppel?
Hoe verwerk je – elk op je eigen manier – en laat je mekaar daartoe de ruimte?
Hoe plaats je al dat verdriet?
Zou ik het wel aankunnen om dit verhaal te zien, wetende dat het geen positieve afloop zou hebben?

Veel vragen waarop ik geen antwoord had, wat maakte dat ik tot nu toe nog niet de stap zette.
Naar aanleiding van de Oscar-nominatie werd het hele mediacircus nog maar eens aangezwengeld en werd mijn nieuwsgierigheid weer geprikkeld (daar dienen mediacircussen voor zeker? 😉 )
Gisterenavond werd de film voor het eerst op tv uitgezonden en ik ging er voor zitten.
Doos Kleenex bij de hand, dekentje, …

Eerlijk? Het is een mooie film, “klein”, gevoelig.
Maar ik had er – zoals vaker na heel veel tam tam in de media – “meer” van verwacht… Meer verhaal, meer body.
Ik veronderstel dat de verwachtingen te hoog waren gerezen.
Ik kan er niks slechts over zeggen, ik vind het zelfs een aanrader.
Maar mijn angst was ongegrond.

Ja, ik heb gesnotterd.
En ja, ik heb nagedacht en teruggedacht.
Verdriet, dat doet wat met een mens.
Mijn angst dat Kleine Kadee het niet zou halen ligt ook al weer enkele jaren achter mij en heb ik al wat kunnen “herkauwen & verteren”.
Maar je leeft mee, met Elise en Didier, met Maybelle, met de mooie muziek (en nee, ik heb het nog altijd niet voor banjo’s, maar dat hoort er nu eenmaal bij).

Het was goed zoals het was.

8 gedachtes over “Broken Circle Breakdown

  1. Ik had in een interview met de maker gelezen dat hij speciaal voor de flashback-flashforward techniek had gekozen om de rechtlijnigheid van het verhaal, en dus het ziekteverloop en rouw van de hoofdpersonages, te doorbreken. Volgens mij goed gelukt want ik vond het een aangrijpende film maar toch geen echte “tearjerker”.

  2. Ik heb een tijdje geleden met een bang hartje gekeken, want het was heel dicht op mijn vel en de pijn die mijn zus voelde kon je ook bij Veerle voelen, maar mij stoorde de onvolwassen manier waarop ze met elkaar omgingen en met hun relatie, dat irriteerde me zelfs, ik weet niet waarom,……

  3. Ook ik heb met gemengde gevoelens naar de film gekeken . Ikzelf heb 2 heel zwaar hulpbehoevende kids en een autist in huis ,werk als oncologisch verpleegkundige en ik moet zeggen. Het deed me iets. Vaak heb ik het moeilijk in onze maatschappij dat er heel veel aandacht naar kanker gaat (terecht). Maar naast kanker zijn er nog zoveel erge en levensbedreigende aandoeningen ,zoals hier epilepsie met alle gevolgen van dien ,ik hoor nog steeds mijn pediater zeggen ,mama jij hebt levenslang zorgen en geloof me na 16 jaar dringt het elke dag meer en meer door dat hij gelijk heeft ,want de kids komen groter en zwaarder en wijnworden ouder ,… Ondanks alles doen we verder want we hebben geen keuze.

    Veel succes ,Ann

    1. het is een beetje appelen met peren vergelijken he 😉
      maar het gevoel als ouder komt denk ik toch wel op hetzelfde neer. ik herkende heel sterk de onmacht van de mama én het ongeloof van de papa.

  4. Awel ik begrijp u. Ik had er ook meer van verwacht.
    Ik kon me ook totaal niet inleven in het koppel omdat ze zoals carrie al zei op zo een onvolwassen manier met elkaar omgingen. Voor mij bleef het een film en dat had ik graag anders gezien.

Geef een reactie

