Roze wolken en wegwijzers


Toen ik zwanger was van Kleine Kadee wist ik uiteraard niet wat er op me afkwam.
Ik denk dat geen enkele mama of papa dat de eerste keer echt kan inschatten.
Wat ik wist, was gebaseerd op dingen die ik las of op ervaringen van anderen.
En eigenlijk was hetgeen ik dacht te mogen verwachten een heel idyllisch beeld 🙂


Een rozige, mollige, schattige baby.
Borstvoeding die als vanzelf zou gaan.
Enkele weken doorbijten en dan zou baby doorslapen.
Ik zou de draad van mijn leven vóór de zwangerschap gewoon weer oppakken en doorgaan.

Zelfs zonder de problemen die er met Kleine Kadee zouden blijken te zijn, was dit een heel naïef beeld weet ik nu.
De vrouwen die ik ken bij wie borstvoeding vanaf dag 1 vlot gaat kan ik op 1 hand tellen. Dat moet opgebouwd worden, daar moet je je volledig op kunnen focussen en dan hebben we het nog niet over ontstekingen en kloven gehad.
Maar oké, het is een keuze die je maakt en je hebt dat voor je kind over. Geen probleem.
Kadeeke bleek niet van de borst te kunnen drinken (later zouden we inzien dat hij de motorische vaardigheden niet had), dus dat werd kolven.
Mijn kleine man was (is) trouwens een refluxbaby, dus als hij eindelijk zijn flesje binnen had, gaf hij alles binnen de 5 minuten terug over.
Ontnuchtering voor mama 😉

Doorslapen durf ik na 6,5 jaar nog steeds niet luidop uitspreken.
Ja, de laatste 3 nachten heeft hij tot 6u geslapen, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
En ik besef wel dat dit in het geval van Kleine Kadee te wijten is aan zijn epilepsie, maar elke ouder zal het met me eens zijn dat zo’n nachtje doorslapen hemels is!

En dan hebben we het nog niet eens over de hormonen ping-pong in ons lijf gehad!

Dit lijkt nu een beetje op een klaagzang, maar dat is in feite niet mijn bedoeling.
Want gisteren had ik een babbel met een mama van een tweeling, die overigens kerngezond is.
Vorige week had ik een gelijkaardig gesprek met een moeder van een enig kind.
En telkens weer komen we tot dezelfde vaststelling: we maken het onszelf en mekaar wijs, dat van die roze wolk!
De eerste weken/maanden met een baby zijn nu eenmaal zwaar.
Maar niemand komt daarvoor uit!
Het is publiek geheim…

Tuurlijk was ik blij toen Kadeeke geboren werd! En natuurlijk was ik apetrots en nog veel meer…
Maar die roze wolk? Ik heb ze eigenlijk niet gevonden, zelfs de wegwijzers er naartoe niet.
En daar heb ik me slecht over gevoeld.
Want iedereen zweefde met een kersverse baby toch op die wolk? Waarom ik dan niet?
Waarom voelde ik me niet vanaf seconde 1 “mama”?
Waarom moest ik daarin groeien en lieten anderen het uitschijnen dat dat direct – boenk – vanzelf ging?
Waarom heb ik me die eerste dagen letterlijk afgevraagd  “Is dit het nu?”

Nu, bijna 7 jaar later, ben ik ervan overtuigd dat ik niet alleen sta hiermee.
Ik hoefde me helemaal niet schuldig te voelen.
Ik durf zelfs te veronderstellen dat de meeste moeders met dezelfde vragen en bevoegdheden zitten, maar ze niet altijd durven uitspreken en maar doen alsof alles gewéldig gaat.

Ik ben nu bijna 7 jaar ouder dan de vorige keer, 7 jaar nuchterder ook, 7 jaar meer ervaren…
Binnenkort weet ik u te zeggen of ik deze keer wel een roze wolk gevonden heb en of bovenstaande klopt of niet!

11 gedachtes over “Roze wolken en wegwijzers

  1. Zo zouden alle moeders ingelicht moeten worden. Ik frons ook heel hard als ik zo’n moeder na 6 weken zie blinken en glunderen en zegt dat alles super is! Een baby is hard werken, de hormonensoep er bij maakt het allemaal niet gemakkelijker. Maar bon, het is ook gewoon keihard genieten, zo’n klein wormpje 😉

    1. Dat weet ik Ingrid 😉
      Ik bedoelde dit ook niet als negatief bericht, eerder als “oproep” om een wat realistischer beeld te geven.

  2. Je hebt helemaal gelijk volgens mij. Ik kreeg een kleine, maar kerngezonde baby. Ze woog nog niet eens zes pond. Ze moest iedere drie uur gevoed worden, dag en nacht. Ik weet nog wel da ik zo verschrikkelijk moe was Ik was zó moe dat ik niet wist dat dat kon zijn zonder ziek te worden……..

  3. Eva, ik kan je ook “garanderen” dat het overal iets is … 🙂 Een nieuw kleintje = nieuwe, andere zorgen waar je de eerste keer niet mee geconfronteerd werd. Maar ook een nieuw wezentje om te ontdekken, om te koesteren, om angstaanjagend graag te zien!!! Ik vond het de tweede keer echt niet makkelijker, misschien meer “praktische” ervaring en misschien iets meer zelfzeker, maar twee monstertjes – tegelijkertijd – gelukkig houden is ook niet altijd evident.
    Wel gelukkig dat we er twee hebben, ongelooflijk tof om te zien als ze samen lachen of samen de boel afbreken 😦
    Twee aapjes dicht bij ons, een derde voor altijd in ons hart…

  4. Letterlijk hetzelfde heb ik gedacht, toen ik mijn couveusedochter voor de eerste keer vasthield. Waar was dat moedergevoel? Twaalf jaar later is het helemaal goed gekomen, en vind ik het mijn taak om nieuwbakken moeders te waarschuwen: misschien komt er wel geen roze wolk. Maar dat is helemaal niet erg! (En dan zie je het ongeloof in hun ogen. Néé, bij hen wordt het anders!)
    Dus misschien bestaat ze wel, die roze wolk. (Mr K – de wederhelft – zat er volgens mij wél op). Ik wens ze jullie in elk geval toe!

  5. Mijn wolk was de eerste keer donkergrijs. De tweede keer wat lichter, vooral omdat het fysiek zoveel makkelijker ging. Ik heb me ook schuldig gevoeld dat ik die roze wolk niet kon vinden. Fijn dat je hierover schrijft! Ik wens jou een lichtgekleurde wolk toe!

  6. Lees mijn blog, dat is de pure realiteit :-). Kids veranderen je leven of je dat nu wil of niet, je verandert als persoon,…en na een aantal weken kidsloos door het leven te gaan moet ik toegeven, wat een verademing eens enkel met jezelf bezig zijn 🙂

  7. Ik weet nog dat ik na de geboorte van ons eerste kindje in de ziekenhuiskamer geroepen heb: “waarom heeft niemand mij dit verteld?”. Ik had er geen benul van hoe hard werken zo’n klein bubbeltje was en wat het fysiek van je vergt.
    Bij onze tweede wist ik wel beter 🙂

Geef een reactie

