Buitengewoon #2


Ik schreef al eerder over dit programma op één.
Over hoe warm ik het vind.
Over hoe herkenbaar het is.
Over hoe respectvol het is.

Ik keek net weer naar een aflevering.
Herkende weer.
Kreeg flashbacks…

Heel andere verhalen dan het onze, en toch.
En toch…

De praktische zorg, elke dag weer.
De handelingen worden voor ons een routine, maar “gewoon” vind ik het nog steeds niet.

De mama die met een krop in haar keel vertelt dat ze sinds de dag dat haar zoontje verlamd geraakte door een auto ongeval leeft als een robot en de papa die haar ongemakkelijk over haar arm wrijft.
Ook hier zijn dagen, wat zeg ik: weken, geweest van leven op automatische piloot. Doen wat je moet doen om de boel draaiende te houden, omdat je bang bent dat je tranen niet meer stoppen als je ze de vrije loop laat.
Het heeft heel erg lang geduurd voor ik eens kon en durfde huilen…

Ouders die heel ontspannen een gesprek voeren met – toen nog – prinses Mathilde, op eenvoudige tuinstoelen in een respijthuis.
Hoe ze vertellen dat ze geen vrienden meer hebben.
Ook wij zijn heel wat vrienden “kwijt” (gelukkig niet allemaal ;)), maar ik ben heel blij dat ik kan zeggen dat wij net door onze situatie heel wat nieuwe vrienden gekregen hebben!

Zien hoe ontwapenend echt andere kinderen reageren op het nieuwe kindje op school dat blind is, of dat in een rolstoel zit.
Zo kan het dus ook 🙂

Het was best een emotionele aflevering vanavond.
Dat zet mijn herinneringen in gang en maakt weer even van alles los.
Ik denk dat ik al weet waarover ik zo meteen zal dromen…

Maar het is goed zo.
Kleine Kadee leerde me dat dat mág! :mrgreen:

Als uitsmijter een mooi liedje dat in de uitzending zat:
Herman van Veen – Anders anders: http://youtu.be/FS1wt9hwKFE

3 gedachtes over “Buitengewoon #2

  1. ik was ’t al elke keer vergeten op te nemen, maar deze keer heb ik ook gekeken.
    En ik moest een traantje wegpinken op de oprechte interesse van Mathilde.
    Ook mijn kinderen liet ik kijken.
    Lesjes inclusie 😉

Geef een reactie

