Groeipijn


Mensen die in deze tijden een baby in huis hebben, kennen hoogstwaarschijnlijk “Oei, ik groei!”, een boek van Hetty van de Rijt en Frans X. Plooij.
Het is een boek over de sprongen in de mentale ontwikkeling van baby’s.

Ook wij hebben het boek in de kast zitten.
Niet als exacte wetenschap, maar om met een korrel zout als naslagwerk te gebruiken.

Want hoe klein Flavieke ook nog is, ze kan al verdomd veel!
Het is opvallend hoe ze kijkt en focust, hoe ze luistert naar de wereld rondom haar, hoe ze experimenteert met klanken en de interactie die daarvan komt.

Momenteel is ze bezig met haar drie-maanden-sprong.
Dat gaat gepaard met huilen en hangerigheid, maar eenmaal de sprong genomen kan ze weer een hoop nieuwe dingen 🙂
Gisteren was ik nog ongerist dat ze wat ziekjes zou worden: niks deugde, buiten slapen en huilen was er niet veel mee aan te vangen.
Vanmorgen viel mijn frank (euro): een sprongetje!

Ik zit al heel de voormiddag met haar op schoot, af en toe drinkt ze de helft van de fles die ik voor haar maak uit om het dan natuurlijk veel vroeger dan voorzien weer op een huilen te zetten (ahja, want die maag is rapper leeg).

Verder wil ze gewoon dicht bij mij zijn.

En dat mag ze.

Al heb ik haar nu toch even boven in haar bed gestoken, mama heeft ook zo haar limieten.
Met een beetje geluk valt ze even in slaap.
Goed voor haar humeur (en voor het mijne).

De eerste de beste die hier nu op de bel drukt, zal er waarschijnlijk niet goed van zijn, want dochter is een kanjer in brulconcerten vandaag…

5 gedachtes over “Groeipijn

Geef een reactie

