Zever, gezever…


U weet dat Kleine Kadee wat af kan zeveren.
Letterlijk én figuurlijk.

Dat letterlijk zeveren, daar moest wat aan gebeuren, want het werd echt wel té erg.
We probeerden het eerder al met medicatie (glycopyrroniumbromide) met een specialleke in huis groeit je woordenschat spectaculair, ik moet dringend weer scrabble gaan spelen!, S-tape, intensieve logopedie, …
Allemaal zonder al te veel resultaat.

Dus bleven er 2 opties over: botox in de speekselklieren injecteren of de speekselklieren afbinden.
Optie 2 vind ik vooralsnog te drastisch, dus werd er vorige week van de narcose voor zijn heupoperatie “geprofiteerd” en kreeg Kadeeke botox in zijn speekselklieren (voor de professionals die hier meelezen: mondbodem en parotis).
Op hoop van zege, want het was lang niet zeker of dit zou werken voor hem.

De KNO-arts zei me mijn hoop niet te hoog te stellen (is dat een uitdrukking? denk het niet… maar u begrijpt me wel) en pas voorzichtig na een week of 2-3 iets van resultaat te verwachten.
Groot was dus mijn blijdschap toen ik de dag na de ingreep al merkte dat hij veel minder kwijlde!
We zijn nu bijna een week verder en wat een wereld van verschil!!!

Enig nadeel van de botox: om de 5-6 maanden moet het herhaald worden.
Dus weer onder verdoving.
En laat de combinatie epilepsie-verdoving nu net niet ideaal zijn…
Weer een knoop om door te hakken.
Al is duidelijk dat hij zich veel prettiger voelt, zo zonder al dat natte kwijl.

9 gedachtes over “Zever, gezever…

  1. Dat kwijlen, groeit hij daar niet uit, of is dat iets blijvend? Als het iets is dat blijvend is, zou ik het hem wel zo comfortabel mogelijk willen maken. Is het iets van tijdelijke aard, dan zou ik er nu niet over lopen tobben… Ben alleszins blij dat het al resultaat oplevert!

    1. door zijn neurologische problemen helaas blijvend…
      tot vorige week deden we een kwartier, maximum een half uur met een slabbetje. nu bijna een dag!

      1. Nu gaat dat nog, hem een slabbetje aandoen, maar als hij twintig is wordt het moeilijker, niet? Ach, je weet wel wat het beste is voor hem, en wie weet hebben ze binnen een halfjaar al iets gevonden dat het onder plaatselijke verdoving kan in plaats van gehele narcose…

      2. tja, de Kadeekes in deze wereld zie je heel vaak met een slabbetje hoor…
        de narcose is nodig in zijn geval omdat je tegen hem niet even kan zeggen: “en nu efkes flink stil liggen he manneke!”. de KNO sprak wel al over eventueel een sedatie ipv een narcose, dus minder diep. we zien wel!

  2. Wauw, wat een verbetering!! Ik zou het dan toch overwegen om halfjaarlijks te herhalen. Ik denk dat het voor Kadeeke ook een heel stuk aangenamer is nu

Geef een reactie

