Eva schopt


Al bijna 7 jaar ben ik de (overigens fiere) mama van een superzoon met een zware meervoudige beperking.
Kleine Kadee was denk ik een jaar of 2 oud toen we een parkeerkaart voor gehandicapten aanvroegen.
Je moet dat zelf vragen, en dan word je opgeroepen voor een medische controle en je moet daar een hoop papieren voor invullen enz. 
Als dan geoordeeld wordt dat je recht hebt op een kaart, dan krijg je die, vaak voor een beperkt aantal jaar, waarna je een verlenging kan aanvragen.
Dat vind ik wel correct geregeld zo.

Maak je geen illusies: de mensen die zo’n kaart hebben, zouden ze veel liever niet hebben!
Je moet namelijk al een vrij zware beperking hebben om in aanmerking te komen.

Die kaart garandeert je ook geen parkeerplaats voor gehandicapten.
Je kan onbeperkt parkeren in zones waar je je parkeerschijf moet leggen, in bepaalde gemeenten mag je hiermee gratis parkeren in betalende zones, en je mag er mee parkeren op de blauwe parkeerplaatsen voorbehouden voor mensen met een beperking.
Dit alles uiteraard alleen als de persoon met beperking mee op stap is 🙂 én gesteld dat er ergens een plekje vrij is natuurlijk!

Maar! Ja nu volgt er een “maar”.
Er zijn nog altijd mensen die dat blijkbaar iets vinden om jaloers op te zijn!
Ga – om maar iets te zeggen – eens naar de parking van een willekeurig warenhuis, een station of – godbetert – een ziekenhuis.
Stap (want als niet-houder van zo’n kaart kunt u dat!) naar de blauwe parkeerplaatsen en kijk achter hoeveel voorruiten een geldige kaart ligt.

Inderdaad.

Onnozel word ik daarvan!!!
Elke week kom ik wel ergens waar ik het merk en ik erger mij daar groen aan!
Vorige week nog: ik was met Kleine Kadee op controle in het Buitenverblijf.
Op straat waren alle parkeerplaatsen (met parkeerschijf, maar daar mag ik met die kaart dus onbeperkt staan) bezet.
Op naar de “gehandicaptenparking” dan. Dat is een eerder kleine parking, maar volledig voorbehouden voor mensen met die fameuze kaart en gratis.
U raadt het al: volledig volzet (meer dan volzet eigenlijk, want ze stonden dubbel geparkeerd). En nee niet door gehandicapten!
Het stond er vol, met mensen die vonden dat zij daar mochten staan, maar geen kaart hebben.
Mensen die “daar maar voor efkes moesten staan”, die vonden dat dat toch moest kunnen “want het regent”, …
Ik heb zelfs ooit mensen aan een grootwarenhuis horen zeggen dat ze daar maar waren gaan staan want de parkeerplaatsen voor moeders-met-baby waren volzet.
Aaaaargh, hou mij tegen!!!
Ik ben ook een moeder-met-baby, maar daar heb ik echt geen speciale parkeerplaats voor nodig!
Ik ben helaas ook moeder-van-zoon-met-zware-en-jammer-genoeg-onmisbare-rolstoel en daar heb ik wél een speciale, bredere, langere parkeerplaats dicht bij de ingang voor nodig.

Vorige week heb ik me dan noodgedwongen maar op de – overigens pokkedure – betaalparking geparkeerd.
Net toen ik groen aan het uitslaan was, kwam er een parkeerplaats vrij.
Een blauwe!
De persoon die wegreed had geen kaart.

Eva schopt de wereld een geweten.
Doet u mee? ’t Is namelijk nodig…

Dank u!

13 gedachtes over “Eva schopt

  1. Eva, je moet bij gelegenheid eens gaan kijken op ‘kamielus.be’, naar portfolio en dan tekensels op straat. Vooral de 3 laatste zullen je wel bevallen….

    Er zijn er nog die zich hieraan ergeren. En ik kan Kamiel zijn zachte rebellie wel smaken!

    Altijd leuk om je blog te lezen!

    Fijn dat ik je teruggevonden heb!

    Inge

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  2. Helemaal mee eens Eva! Hier net t zelfde gevoel. Ik steek wel eens een briefje tss het raam als ze geen kaart hebben met als opschrift de bekende zegde: als je m’n plaats neemt, neem je dan ook m’n handicap? In de hoop mensen hun geweten aan te spreken!

  3. Ik zal nooit op zo’n plek parkeren. Meer nog, als ik ergens passeer en zo’n dikke Mercedes vind het geoorloofd daar te gaan staan, en er komt een pronte ‘madam’ of arrogante vent uitgestapt, durf ik wel eens te wijzen op het feit dat ze daar niet op hun plaats staan…

  4. Triestig … Zelfs wij ergeren ons daaraan, en wij hebben die gehandicaptenplaats gelukkig helemaal nergens voor nodig. Toch slaan ook wij groen uit als we zien hoe kiplekkere en kerngezonde mensen vrolijk in hun auto springen, die dan dus op de gehandicaptenplaats stond. Grmbl. (Overigens merken wij dat ook bij die moeders-met-baby-plekken: niet dat dat levensnoodzakelijk is als je met een kindje rondhost, maar waarom vinden al die andere mensen dat zij die paar plekken persé moeten innemen? En dat is niet omdat er geen andere plekken beschikbaar zijn, he … Onbegrijpelijk.)

    Doen ze op die kaarten van jullie eigenlijk geen controle? Dat zou dan natuurlijk alleen het topje van de ijsberg zijn, maar toch … Het is vaak alleen zo dat mensen hun ‘geweten’ geraakt wordt, hé … 😦

  5. Ik erger mij daar ook verschrikkelijk aan… Jammer genoeg heb ik zelf een parkeerkaart en idd, heel vaak geen plaats. Alsof je die kaart zomaar en zonder reden bij een of ander boekje krijgt.
    Ik kan je garanderen dat ik met veel plezier een kwartier om zou lopen, mocht ik het kunnen!

  6. Ik ga ook nooit zo’n plek nemen, hoewel ik er zelf al ene heb aangevraagd,omdat ik met een stok loop. Maar de kaart is me geweigerd. Dus parkeer ik me reglementair, met het idee van; Er zullen wel mensen zijn die het meer nodig hebben dan ik!

  7. Ik ga ook nooit op zo’n plek staan. Maar soms zijn ze niet meer blauw en staat de afbeelding er afgewassen op. Dan durf ik twijfelen en ga er nog niet staan. Ik erger mij aan iedereen die zich fout parkeert. Op de parking van onze plaatselijke supermarkt zijn er mensen die zich buiten de vakken zetten omdat ze zo dichter bij de deur staan. Ik maak dan altijd een opmerking. Zo’n farse ben ik dan weer wel…

  8. Dit is op driebroertjes herblogden reageerde:
    Mooi stukje!
    Wanneer ik aan de school van mijn oudste zoon een parkeerplaats probeer te vinden, erger ik me er ook te pletter aan. Ik heb nog geen recht op een parkeerkaart voor gehandicapten. Ik zal me er dan ook nooit parkeren! Maar als ik met mijn kleuter aan de hand, en mijn stilaan loodzware peuter op de arm aan het sleuren ben, dan stoort het me des te meer dat al die fitte mensen met springende en huppelende kindjes menen dat ze daar wel mogen staan!

Geef een reactie

