Grote Broer / Kleine Zus


Ten huize Kadee hebben wij een Grote Broer (aka Kleine Kadee) en een Kleine Zus (aka Flavie).
Al zullen die rollen van “Grote” en “Kleine” mettertijd inhoudelijk wel omgewisseld worden.
’t Is maar hoe je het bekijkt.


Sinds de geboorte van Flavie krijg ik vaak de vraag hoe Kleine Kadee op haar reageert.
Wel, in eerste instantie reageerde hij weinig of niet.
Hij was stiller, dat wel.
We vonden hem na een tijd ook flinker.
Hij zeurt en huilt opvallend minder, slaapt beter, …
Maar echt reageren? Moeilijk te zeggen.

Sinds een tijdje valt het ons ook op dat hij begint te lachen als zij huilt (en geloof me, dat kán ze ;)).
Niet omdat hij dat zo leuk vindt, maar hij wil ons echt duidelijk maken dat hij weet dat zijn zusje er is.
Vandaag ging ik met Flavie bij Kleine Kadee na zijn middagdutje.
Hij was uitgeslapen, zij was in form.
Dus legde ik Flavieke op haar buikje bovenop zijn buik.

Dolle pret die 2!
Moederhart dat smolt 💜

Tot een ongecontroleerde spastische armbeweging van Kadeeke voluit richting gezichtje van Flavieke ging.
Toen was het uit met de pret.
Het was allemaal niet zo erg.

Maar:
Huilconcert van Flavie.
Héél stille Kleine Kadee.
Deze keer lachte hij niet.
Ik denk dat hij onder de indruk was van het geluidsvolume van zijn zus 🙂

Actie en reactie. Zo leer je dat zeker?

5 gedachtes over “Grote Broer / Kleine Zus

  1. Ja, mijn reactie is ook dat zij er heus wel aan went. Een van mijn kleinkinderen is zo verzot op zijn kleine broertje dat hij hem regelmatig ‘dood’knuffelt. Hij kan het dan gewoon niet laten om van hem af te blijven. Toen hij een klein babietje was, moest hij ervan huilen, maar nu is hij ouder (net een jaar) en hij ondergaat het nu gewoon gelaten. Kinderen WETEN hoe het bedoeld is en dat doet Flavieke ook, weet ik zeker!!!

Geef een reactie

