(On)toegankelijk


Het is eigenlijk pas sinds de geboorte van Kleine Kadee dat het me echt opvalt.
En toen reed ik alleen nog maar met hem in een kinderwagen rond.
Enkele jaren werd dat een aangepaste buggy en ondertussen een zitorthese op onderstel (laat ons dat voor het gemak onder de categorie rolstoel zetten).
Ik heb het over de (on)toegankelijkheid.


Van onze voetpaden.
Wandelpaden.
Winkelstraten.
Winkels.
Horeca.
Noem maar op.

Hoge stoepranden, palen met verkeersborden midden in de stoep, vuilnisbakken, kerstversiering en andere rommel, deuren die je niet open krijgt, winkels/horeca waar je zelfs niet naar binnen kan, …

En dan heb ik het alleen nog maar over motorische toegankelijkheid.
Want in de stad waar wij tot afgelopen herfst woonden was een toegankelijkheidswerkgroep waar ik ook deel van uitmaakte.
Daar trokken we het open en ging het ook over toegankelijkheid in de zin van: rekening houden met blinden en slechtzienden (staat bvb de kaart van een menu op de website zodat er vooraf kan worden gelezen, desnoods via spraakweergave?), mensen met een mentale beperking, aanmoedigen van bereidheid tot helpen enz.

Vandaag werd ik nog eens geconfronteerd met een knap staaltje van ontoegankelijkheid.
In de lokale Blokker kon ik met ons Flavie de winkel niet binnen! Het kind is och arme 6 maanden oud en zit in een maxi cosy op een buggy onderstel.
Er stond zo’n molentje in de doorgang om binnen te gaan.
Iemand die trouwens weet en/of snapt waarvoor die dingen dienen, buiten gigantisch in de weg staan?
En zelfs al waren we binnen geraakt, de rekken stonden zodanig dicht bij mekaar dat het weinig zin gehad zou hebben.
Stel je voor dat ik met Kleine Kadee in zijn rolstoel zou binnen moeten!

Ruimte = uitstalplaats = geld, maar ik spendeer mijn centen dan toch liever elders…

6 gedachtes over “(On)toegankelijk

  1. Ik kan er helemaal inkomen! Ik ben gewoon slecht te been en het is soms al moeilijk om hoge stoepen te doen. En omdat bij de kans er ook inzit dat ik in een rolstoel zou kunnen geraken, let ik ook wel op die dingen.

  2. In ’t Kruidvat hier idem. Ze hebben om de haverklap acties voor goedkopere pampers of vochtige doekjes, maar als je ze wilt gaan halen mag je vooral niét met je buggy komen, want je geraakt er gewoon niet langs. Ik heb idd al vaak gedacht: “Chance dat ik niet met een rolstoel moet komen … “

Geef een reactie

