Epilepsiedag


Vandaag, 9 februari, is Internationale Epilepsiedag.
Op radio 1 was vanmorgen al een knap interview te horen in De Ochtend.
In Hautekiet ging het al weer over Wereld Kankerdag… (en die dag was in feite vorige week)


Jammer, denk ik dan.
Niet dat een vreselijke ziekte als kanker (of diabetes, of hart-en vaatziekten) geen aandacht verdient, dat bedoel ik helemaal niet.
Maar die ziekten krijgen relatief veel media-aandacht en zijn mede daardoor al vrij goed sociaal “aanvaard”. Daarmee bedoel ik dat mensen weten wat het is, waar het over gaat en er tamelijk makkelijk over in gesprek gaan.
Epilepsie blijft een aandoening waar een taboe rond lijkt te hangen…
Uit mijn ervaring weet ik dat mensen er wat bang voor zijn, er liever niet naar kijken en er eigenlijk gewoon heel weinig (veel te weinig) over weten.

Daarom vind ik het een gemiste kans in Hautekiet.

Laat ik dan zelf maar eens een lans breken.
Al vind ik dat ik dat – door zo open mogelijk over de avonturen van familie Kadee te schrijven – al een hele tijd doe.
Epilepsie is niets om weg te steken.
Epilepsie is niets om bang van te zijn.
Epilepsie is niet besmettelijk.
Het is een aandoening die meer mensen treft dan je zo op het eerste zicht zou denken.
Alleen… wordt het doodgezwegen.

Ontzettend jammer vind ik dat.
Daarom blijf ik vertellen over epilepsie, tegen iedereen die het horen wil (en tegen die die het niet willen horen ook… Vooral eigenlijk 😈)

5 gedachtes over “Epilepsiedag

  1. Hey Eva, goed dat jij er iets over schrijft… Welke vraag mij nu al een tijdje bezighoudt, ik geloof dat ik dat vorig jaar (of het jaar daarvoor al, tijd vliegt) eens op je blog gelezen heb dat Kadeeke een dieet volgde om de epilepsieaanvallen te verminderen of eventueel te stoppen (Ketogeen als ik mij niet vergis) Volgt hij dat nu nog steeds en heb je daar resultaat bij bekomen? Groetjes en alvast bedankt in naam van alle lezers voor je blog, het doet jou goed om erover te schrijven en wij zijn blij om jullie reilen en zeilen een beetje te kunnen volgen en er eventueel nog iets van op te steken! Herlinde

    1. Dag Herlinde,
      Stan heeft inderdaad een tijd het ketogeen dieet gevolgd. Dat hebben we helaas niet kunnen volhouden, deels door onervaren dietiste, deels door de toch wel zware voeding voor Kleine Kadee.
      Hij was er nochtans wel goed mee.
      Je vindt de stukjes terug onder de categorie “ketogeen dieet” hier rechts.

  2. Ik heb een nicht van vooraan de vijftig. Op een begrafenis’feest’ van een paar jaar terug stond ik naast haar aan een tafeltje een aperitief te drinken toen ze ineens ineen zeeg en liggend op de grond griezelige spastische bewegingen maakte, zich blijkbaar van niks bewust. Gelukkig stond een ander nichtje – verpleegster naast me die van aanpakken wist. Ik was kwaad op mezelf dat ik zelf niet wist wat doen. Vreemd ook dat ik zulks nog nooit had meegemaakt.
    Een ernstige ziekte – heel zeker !

Geef een reactie

