Wat zullen we drinken?


Als mensen samenkomen, op bezoek, om iets te vieren, gewoon voor de gezelligheid, om wat voor reden ook, wordt meestal wel de vraag gesteld “Wat gaan we drinken?”.
Met die “wat” wordt dan één of andere alcoholische drank geïmpliceerd…

Niet drinken (als in: geen alcohol drinken) wordt al gauw afgedaan als flauw, seutig, trezebees, … of je bent zwanger of zwaar ziek 🙂
Toch wordt ten huize Kadee zelden of nooit alcohol gedronken (en nee, er komt geen gezinsuitbreiding meer, tenzij misschien ooit in de vorm van een goudvis ofzo).
Hà! Daar verschiet u van, nee?

Zowel Grote Kadee als ik hebben het niet voor zatlappen.
Daarmee bedoel ik mensen die écht te veel op hebben en ronduit plat worden.
Maar dat wil niet zeggen dat we mensen geen glas gunnen.

Zelf drinken we amper door de problemen van Kleine Kadee.
Ik heb mensen al zien fronsen, als we weer eens allebei een glas afslaan.
Maar het is nu eenmaal zo dat wij op om het even welk moment in de situatie kunnen komen dat we met Kleine Kadee naar spoed moeten vertrekken.
Toegegeven, dat is al een tijd geleden nu, maar het gevaar is er nog altijd.
En zeg nu zelf: je wil niet op spoed toekomen met een stuipend kind terwijl je zelf naar alcohol ruikt. Toch?

Ja, volgens de wet mag je 0,2 promille alcohol in je bloed hebben.
Maar het is een risico dat wij niet durven/kunnen nemen.
Bovendien lijken vooral anderen er een probleem mee te hebben dat wij niet drinken 🙂
Want eerlijk is eerlijk: ik mis het echt niet.
Ik kan genieten van een glas wijn of van een pint bier. Maar mijn avond is niet minder fijn als ik water/fruitsap/cola/… drink.

Echt niet.

Ik ben er redelijk zeker van dat dat voor Grote Kadee ook zo is.
Op 3 dagen per jaar na: carnaval.
In zijn thuisstad wordt carnaval halfvasten gevierd, dus het komt er aan.
Die 3 dagen drinkt hij wél.
Maar dan zijn we ook zo georganiseerd dat Kleine Kadee hetzij in kortverblijf is, hetzij dat ik ondersteuning heb om met hem naar spoed te vertrekken mocht dat nodig zijn.

Het altijd aanwezig zijn van de-kans-dat-… Dat vind ik eigenlijk het moeilijkste aan Kadeeke zijn ziek zijn.
Het is een continue stressfactor, de spreekwoordelijke heks die altijd wel ergens in een hoekje klaar zit om toe te slaan.
Ik hoop dat ze ver weg zit, die smerige trut 😉
Maar ik blijf alert, samen met Grote Kadee.

5 gedachtes over “Wat zullen we drinken?

  1. Sterk van jullie! Ik drink ook weinig, en voel me daar fysiek ook heel goed bij. Als ik toch eens twee glazen gedronken heb, heb ik het gevoel dat ik vergiftigd ben. Dus al bij al een gezonde keuze, al hoop ik natuurlijk voor jullie dat dat spoedscenario niet te snel nog eens zal gebeuren…

  2. Smart. En respect. Ik kan het niet. Lichtelijk verslaafd, maar met heel veel respect voor zij die niet drinken. Tenzij het om godsdienstige redenen is, dan is de helft van het respect al weg. Enfin, dit terzijde.

Geef een reactie

