Post


U weet dat ik gek ben op (in het beste geval ouderwetse, papieren) post.
Zolang het geen facturen zijn tenminste.

Vandaag was er papieren post.
Voor Kleine Kadee.
Van de burgemeester!


Ik had al een klein alarmsignaal achteraan in mijn hoofd moeten horen afgaan.
Maar om de een of andere reden hoorde ik het niet.
Ik opende de enveloppe en las een brief van de burgemeester aan mijn zoon (en alle andere bijna 8-jarigen van de gemeente) waarin hij (zij?) Kadeeke probeerde warm te maken om … naar de academie voor woord/dans/muziek te komen.

Auw!

Ik ben zelf mijn hele kindertijd en jeugd naar de muziekschool gegaan (toegegeven, met wisselend enthousiasme, maar ik koester er uiteindelijk wel mooie herinneringen aan).
Notenleer, ritmiek, Orff, blokfluiten in alle formaten, klarinet en zang.
Muziek was alom aanwezig in mijn leven, want ik speelde ook nog saxofoon en gitaar.
Elke dag bevatte wel enkele uren muziek maken.

In het leven van mijn zoon zal dat anders zijn.
Dat is een realiteit.
Al is ook in zijn leven elke dag muziek aanwezig.
In de vorm van Radio Mama, een cd van Kapitein Winokio of een snoezelmoment op school, maakt niet uit.

Op deze manier nog maar eens met mijn neus op zijn anders-zijn gedrukt worden, doet pijn.
Stom van mij, dat ik me er nog steeds door laat vangen.
Dat ik het me nog steeds laat raken.

Langs de andere kant was het voor de gemeente een kleine moeite om deze brief niet te sturen naar de kinderen die in hun register geregistreerd staan als “zwaar meervoudig gehandicapt”.
Nu ja, misschien zijn er ouders van Kadeekes die zich dan net uitgesloten zouden voelen, maar ik kan me niet voorstellen dat je graag zo’n brief krijgt in deze situatie…

’t Moest er even uit.
’t Gaat al weer beter.
Dankuwel!

9 gedachtes over “Post

  1. Ik denk dat ik als gemeente de keuze zou maken het toch te sturen, vanuit het oogpunt van inclusie. Ik hoop dat de brief eigenlijk betekent dat de Kadee even welkom is op de muziekschool als de andere kinderen van de gemeente, dat de muziekschool toegankelijk is en een juf heeft die hem speciaal kan begeleiden.

    1. Dat was fijn geweest als Kadeeke een mentale beperking had, of blind was, of een gedragsprobleem had, of in een rolstoel zat, of…
      “Zwaar meervoudig gehandicapt” is de combinatie. In de zwaarste vorm… Helaas.
      Kadeeke functioneert op een leeftijd van een maand of 6. In een muziekschool kan hij dus echt niets gaan doen. Zelfs niet in het kader van inclusie.
      Helaas…

    1. Dat snap ik 😉
      Maar dat soort activiteiten vragen volgens mij een andere setting en aanpak dan de standaard muziekschool in een landelijke gemeente kan bieden. Maar dat kan ook aan mijn visie liggen 😊

  2. Ja, ik geef toe dat ik deze ook een moeilijke vind. Misschien willen ze niemand uitsluiten en kennen ze ook niet alle grenzen van Kadeeke.Hoe vaak hoor je ook niet dat mensen ( kinderen ) met bepaalde beperkingen dan uitblinken in iets anders. Misschien moet je het van de meest positieve kant bekijken en zo zien van “oef, ze sluiten mijn lied kadeeke hier niet uit ” . Alvast een dikke knuffel!

Geef een reactie

