Bumba


Wie mij een beetje kent weet dat ik geen fan ben van Studio100.
Het commerciële, het ‘lege’, maar vooral de houding tegenover kinderen met een beperking storen me.
Maar dat is een discussie die ik hier geen nieuw leven wil inblazen dus dat laten we even zo. Ok?


Waarom geef je dan zelf een blogpost de titel ‘Bumba’ zou je kunnen vragen?
Wel, omdat ik toen Kadeeke nog wat kleiner was, mijn principes voor een stukje overboord heb moeten zwieren.
Ik wilde geen Studio100 toestanden in ons huis.
Niks. Nada. Noppes.
Hij zou dat wel bij de onthaalmoeder of op school leren kennen, en dan was dat maar zo, maar thuis zou ik een alternatief bieden.
Tot bleek dat Kadeeke zeer slecht kon zien.
Geen interesse toonde voor kijkboekjes.
Niet naar TV keek.
Maar wél keek toen per toeval Bumba een keertje opstond en een blauwe achtergrond kreeg.

In plaats van over, naast of dóór het scherm te staren, pakten zijn ogen het beeld.
Een heel gekke gewaarwording.
Voor ons, maar voor hem zeker en vast ook.

En dus werd de ban voor Studio100 een heel klein beetje versoepeld: Bumba mocht binnen! 🙂
We kochten enkele dvd’s, maar daarbij bleef het ook.

We zijn nu een kleine 8 jaar verder en Kleine Kadee kreeg een zusje.
En wat Kadeeke mocht/mag, mag Flavie ook, toch?

Als ze het beginmuziekje nog maar hoort, wordt ze onwaarschijnlijk enthousiast.
Had ze een staartje, dan zou ze kwispelen! 🐕
Er wordt enthousiast meegeklapt, neeeeee! en jaaaaa! geroepen en op het einde gooit ze kushandjes in het rond.
Ze vindt het allemaal even geweldig.
Eerder deze week was ik bij haar en kreeg Flavieke een Bumbapopje mee van L haar zonen.
Sindsdien is Flavie verliefd.
Ze tettert en tatert ‘Bumba, Bumba, Bumba, …’ en kust het ding helemaal plat.

Benieuwd hoe lang mijn Studio100-boycot nog standhoudt tegen dat kleine spook van mij!

3 gedachtes over “Bumba

Geef een reactie

