Eva en Sinterklaas


Dat ik er een aparte relatie op na houd met het hele Sinterklaasgebeuren, kon u hier en hier al lezen.
Toen ik zwanger was van Kleine Kadee begon ik het ook wel een beetje door een andere bril te bekijken en zag ik het nostalgische, het magische.


De realiteit besliste echter anders en Kleine Kadee zou nooit veel bewust besef hebben van het Sinterklaasgedoe.
En dat was best wel even slikken voor mij.
Geen fonkelende oogjes.
Geen verwachting, wéken op voorhand.
Geen gekweel van Sinterklaasliedjes.
Geen brieven schrijven naar de goedheiligman.
Geen schoentjes zetten (en opvullen)…

Pas op, we vierden mee, daar niet van.
Maar ánders, zoals zoveel dingen in ons leven met Kadeeke.
Sinterklaas bracht ook voor hem cadeautjes (en de snoep, daar offerden Grote Kadee en ik ons dan wel voor op ;)) en ieder jaar komt Sinterklaas ook op school langs.

Vandaag weer.

Wij naar school, opa, beide oma’s, Flavieke en ik.
We zaten naast/rond Kadeeke en zijn Wijlandgenootjes, liedjes te zingen en te wachten op de Sint.
En daar kwam hij dan!

Op het moment dat hij binnenkwam sloeg de realiteit weer keihard in mijn gezicht.
Ineens besefte ik weer wat voor dromen voor Kadeeke ik de afgelopen jaren al aan de kant schoof.
(Dat zal je nu altijd zien, zoiets overvalt je gegarandeerd op het moment dat je het het minst verwacht!)
Láp! Krop in de keel.
Niet nu.
Niet daar.

Toen zag ik Flavieke zitten, op de schoot van haar oma.
Vol verwondering, kijkend naar die bebaarde man met zijn mijter en maar liefst vier (4!) zwarte Pieten.
Echte zwarte Pieten trouwens, niet zo van die zielige met een paar zwarte vegen op hun gezicht 🙂
En ik besefte dat ik het wél allemaal zou meemaken en slikte vlug mijn tranen weg!
De fonkelende oogjes.
De verwachting, wéken op voorhand.
Het gekweel van Sinterklaasliedjes.
Brieven schrijven naar de goedheiligman.
Schoentjes zetten (en opvullen)…

Dat allemaal, naast Kadeeke zijn beleving.

Ik krijg twee Sinterklazen voor de prijs van één!
Nu gij! 😉

7 gedachtes over “Eva en Sinterklaas

Geef een reactie

