Liegebeest


Ik moet een jaar of 6, misschien 7 geweest zijn, toen Het Liegebeest op TV kwam.
Zo bijzonder veel kinderprogramma’s waren er in die tijd nog niet.
Ik vraag me wel eens af of kinderen-van-nu zich, als ze later groot zijn, ook bepaalde kinderprogramma’s zullen herinneren. Met zo’n groot aanbod lijkt me dat moeilijk…

Maar goed, ik was een kind van de jaren ’70-’80 en dat was de tijd van De fillem van ome Willem, De grote meneer Kaktus show, Jacobus & Corneel, Karolientje met haar bootje en … Het Liegebeest! 🙂


Ik was een beetje bang voor Keldermans, en dat Liegebeest vond ik eng en grappig tegelijk.
Maar het fijnst vond ik de rubriek “Plooien om te leren”.
U leest het goed ja, toen al was ik altijd aan het prutsen met papiertjes en ander knutselgerief.

Mijn oudere broer kreeg in die tijd een echt boek van Het Liegbeest (ik denk dat ik zo ongeveer groen zag van jaloezie, zo groen als… inderdaad ja, Het Liegebeest). En dat boek stond vol plooidingen, “origami” bleek dat te heten.
Ik vond het helemaal geweldig.
Grote broer op het eerste zicht ook wel, denk ik, maar hij was (is) 7 jaar ouder en op je pakweg 14 is ‘dingen plooien uit papier’ net iets minder cool neem ik aan.
Het boek kwam dus in mijn handen terecht en ik was verkocht!

Sinterklaas (en ik veronderstel de Paasklokken, de Paashaas daar werd in die tijd nog niet aan gedaan) bracht nog enkele origami-boeken en kleine Eva plooide maar.
Alle mogelijke bloemen, dieren, figuren, … Ik heb zelfs met papiergeld leren plooien.

Afgelopen weekend las ik dat origami in 2016 dé nieuwe mindfulness-trend wordt. Vergeet kleurboeken voor volwassenen, vergeet dot-to-dot-tekeningen, origami is het nieuwe ‘het’!

Altijd geweten dat ik mijn tijd ver vooruit was! 😛

4 gedachtes over “Liegebeest

Geef een reactie

