Zomeravond


Een mooie zomeravond… of toch in de mate van het mogelijke bij dit natte weer.

Gisterenavond was het hier droog, dus de kinderen uit de buurt profiteerden ervan nog eens fijn buiten te spelen.
Kleine Kadee ging naar bed en ook ons Flavie vloog zo rond 19u richting bed, zij het met lichte tegenzin.
Mamzel wordt binnenkort twee en heeft zo stilaan haar eigen gedacht over het concept ‘gaan slapen’.
Maar moeders wil is – voorlopig – sterk.
Bon, ik hoorde haar door de babyfoon zichzelf in slaap babbelen en weer opschrikken door een bal die te hard botste en weer in slaap dommelen en weer wakkerschrikken enz.
Tegen 20u30 werd het stil buiten en bleef het ook stil boven.
Tot om 21u de klokken van de lokale kapel losgingen en een groots concert gaven… en daar was Flavieke weer!

Concert gedaan en Flavie sliep weer in.

En toen hoorde ik Kleine Kadee niezen.
En nog een keer.
Gevolgd door een raar gegorgel…
Ik ging dus toch maar vlug eens kijken, knipte het lichtje aan en vond Kadeeke, met zijn gezicht en zijn handen (en zijn lakens) onder het bloed.
Het is niet de eerste keer, maar het is toch telkens opnieuw schrikken!
Goed, verschonen, gezicht en handen wassen, bloedstelpende watten in het neusgat en hopen dat het stopt.

Niet dus.

Net toen ik me begon af te vragen hoe we dit weer gingen oplossen (Kadeeke kan niet rechtop zitten, laat staan zijn hoofd rechtop houden, en laat voorover hangen met een bloedneus ongeveer even slecht zijn als je hoofd achteroverhouden, tot u spreekt een ervaringsdeskundige), begon het te minderen.
Hij wilde echter altijd maar weer in zijn gezicht wrijven (jeuk?), dus ik deed hem zijn armstrekkers aan.

Ik ben er geen fan van om hem daarmee te laten slapen, maar nood breekt wet.
Toch was ik er niet gerust in, want wat als hij opnieuw begon te bloeden? Hij ligt op zijn rug en hij was daarnet al aan het gorgelen…
Ik heb de nacht dus in de zetel doorgebracht.

En om het helemaal áf te maken werd Flavieke nog een keer wakker, net toen Grote Kadee naar boven wilde gaan.
Ze zei met grote ernst en veel overtuiging: ‘Flesje drinken, Lientje melk eten!’

Een zomeravond…

2 gedachtes over “Zomeravond

Geef een reactie

