Voor jou


Wie mij kent weet dat ik een lezer ben.
Een veellezer.
Geen te zware literatuur, daar heb ik onvoldoende concentratievermogen voor tegenwoordig.
Maar de bib heeft aan mij een goeie klant 😊

Al een tijdje wilde ik ‘Voor jou’ van Jojo Moyes lezen. Al schrikte het me tegelijk een beetje af…
Voor de niet-kenners van het boek: misschien kennen jullie de filmversie wel, Me before you?
Het verhaal gaat (in het kort) over Louisa die voor Will gaat werken. Will was een succesvolle, sportieve, energieke man die door een ongeval in een rolstoel terecht is gekomen, verlamd vanaf zijn nek. En hij ziet door zijn wanhoop en chronische pijn maar één uitweg…
Louisa wordt zijn verzorger, zeg maar persoonlijk assistent.
Ze wil Will van gedachten doen veranderen.
En meer ga ik niet vertellen!

Ik was een beetje bang voor wat het boek met me zou doen.
Ik hoorde al van moeders-in-een situatie-als-de-mijne die het boek lazen of de film zagen dat het akelig dichtbij komt. Dat het confronterend is.

Mijn nieuwsgierigheid nam toch de bovenhand en ik begon eraan.
Het verhaal komt binnen, da’s waar.
Het boek is nog niet helemaal uit, maar ik heb er al heel veel door nagedacht.
Gek genoeg niet in eerste instantie over Kadeeke, maar over iemand anders.

Over onze Pab-assistente, V. (Ik moet DRINGEND een blognaam voor haar verzinnen, suggesties zijn welkom!)

Zij had geen concrete ervaring met werken met kinderen met een zware beperking.
Maar ze heeft zich opengesteld voor Kadeeke en voor ons.
Met een grote liefde voor Kleine Kadee, met creativiteit in het bedenken van manieren om hem te blijven stimuleren.
En toch denk ik dat het voor haar soms ook wel schrikken geweest moet zijn.
Want heel de medische mallemolen en de verzorging en de aanvallen en nog zoveel meer, was al onze realiteit toen zij bij ons kwam.
Alleen was dat allemaal op dat moment nog niet haar realiteit.
Door te lezen hoe sec de moeder in het verhaal alle medische toestanden aan Louisa opsomt, hoe Louisa met haar neus op de feiten gedrukt wordt hoe handicap-onvriendelijk onze maatschappij ingericht is, besefte ik hoe we V overspoeld hebben, die eerste weken (maanden?).

Ik ben heel blij dat ze haar enthousiasme nog steeds heeft.
Dat ik nog elke dag kan zien hoe graag ze mijn Kleine Kadee ziet.

Als u mij nu wil excuseren, ik heb een boek uit te lezen.

3 gedachtes over “Voor jou

  1. Ik heb sinds 2 van onze kinderen werken met mensen met een beperking een heel andere kijk op dingen! Niet dat ik daarvoor geen respect had, maar nu ben ik alleen maar nederig geworden, mensen die zich helemaal geven om iets te betekenen voor een ander, ik en B worden er soms stil van!
    Liefs!

Geef een reactie

