Slaapstrijd


Zeven jaar lang zijn we zo goed als iedere nacht meerdere keren uit ons bed gemoeten voor Kleine Kadee.
Het maakte dat we op den duur in een soort mist leefden. Want nacht na nacht een keer of 4-5 (of soms nog meer) uit je bed moeten omdat je kind aanvallen doet, ongemak heeft en niet kan duidelijk maken wat er scheelt, dat kruipt in je kleren.
Toen Flavie op haar 8 weken vond dat het ogenblik gekomen was om volledige nachten te slapen, sprongen wij dan ook een gat in de lucht.
Sinds haar geboorte sliep Grote Kadee namelijk ook opvallend beter en dat maakt dat wij ondertussen al zo’n 2 jaar – op de sporadische nacht met slaaponderbreking – vrij goed slapen.

Zondag stak Grote Kadee Flavieke in bed voor haar namiddagdut.
Zij had daar, ondanks dat ze wel moe was, helemaal geen zin in en begon over te geven.
Flavieke kwam weer mee naar beneden, kreeg veel ochottekes en ocharmekes en werd met een dekentje in de zetel geïnstalleerd… waar ze na een tijd flink in slaap viel.

Toen ik haar woensdagmiddag voor diezelfde middagdut in bed stak ging ze vlotjes in haar bed liggen.
Tot ik de deur dichttrok.
Krij-sen!
Ik ging binnen en zag dat ze kokhalsde. Ik heb haar net op tijd opgepakt en ze spuwde de vloer vol.
Na het opkuisen nam ik Flavie mee naar beneden, ze kalmeerde en een uur later probeerden we opnieuw.
Toen werd het meer dan duidelijk dat ze bewust overgaf.
Ik werd boos, maar een kind dat niet wil slapen kan je niet dwingen… dus deed ze geen namiddagdut.

’s Avonds bracht Grote Kadee haar naar bed.
Ik hoorde via de babyfoon een onderdrukte vloek en toen luid ‘Evaaaaaaa?!’
U raadt het al zeker?
Inderdaad: ze had weer overgegeven.
Ze deed deze keer zelfs niet de moeite het te verstoppen, ze stak gewoon haar hand in haar mond!
Alles weer opgekuist, Flavie weer in bed en… wéér forceren om over te geven!

Die avond hebben we zowat alles geprobeerd: begrip, lief zijn, boos zijn, afleiden, erbij blijven, … maar ze wilde niet slapen.

NIET.

Op een gegeven moment dacht ik ‘dan huilt ze maar even, ze zal wel in slaap vallen’.
Maar dat was buiten het temperament van Flavie gerekend!
Ik was nét beneden toen ik een harde bons, gevolgd door luid gehuil hoorde.
Dochterlief was uit haar spijlenbed geklauterd.
Met een slaapzak aan.
Kop voor… zucht.
Ze zat al op de overloop toen ik bovengespurt kwam.

Uiteindelijk is ze om 22u bij ons in bed beland, waar ze in slaap viel en toen ze eenmaal sliep hebben we haar in haar eigen bedje gelegd.
We hebben haar niet meer gehoord tot ’s morgens.

Gisteren was het overdag overduidelijk dat ze niet van zin was in de namiddag te slapen.
Tegen half 8 dan maar het gebruikelijke slaapritueel gestart en dat ging vlotjes.
Tot we naar boven gingen.
Een oorverdovend concert!

Ze is bang van iets, maar ik vind niet van wàt!

We zijn om 22u allemaal samen in bed gekropen, maar ze wilde zelfs niet gaan LIGGEN tussen ons in.
Ineens moest het licht aanblijven, terwijl ze nog nooit met licht aan geslapen heeft.
Ze is na een kleine fles melk van uitputting in slaap gevallen, dus we herhaalden de strategie van de avond voordien: dochterlief werd naar haar eigen bed verhuisd.

Mission accomplished… tot half 6.
Toen werden we bruut gewekt door haar gehuil.

Vandaag heeft ze nog niet geslapen.
Ik legde me daarnet met haar in de zetel, met het idee dat als ik laar deed alsof ik sliep en traag ademde enz zij wel zou volgen.
Niet dus.
Maar ik vind wel dat ze kort ademt en versnotterd is.

Met het weekend voor de deur en Kleine Kadee die een lage weerstand heeft ga ik straks toch maar met haar naar de pediater.

Wordt ongetwijfeld vervolgd (als ze me nog eens in de buurt van mijn computer laat!)

8 gedachtes over “Slaapstrijd

Geef een reactie

