Helden


De muzikale helden die mijn jeugd kleurden… ze vallen als vliegen.

Er was Luc De Vos, er was Thé Lau.
Prince.
David Bowie.

En gisteren Leonard Cohen…

Ik was en ben geen dweper.
Ik hou van muziek, niet van de mythe die rond artiesten gecreëerd wordt.
Maar Cohen was één van die mensen met een ongelooflijk charisma.
Zijn timbre, dat met de jaren nog dieper en nog warmer werd.
Zijn présence.
Het fragiele oude mannetje op een podium dat, zo gauw hij begon te zingen, een grote meneer werd.

Ik leerde Cohen als jong kind kennen.
Mijn ouders draaiden zijn platen namelijk grijs.
Op die leeftijd vond ik het eigenlijk wat saaie muziek…
Als student gingen mijn ogen (oren?) pas open.
Wat een prachtige teksten, hypnotiserende melodieën…
Maar al te vaak dacht ik dat mijn cd speler nog aan het draaien was, terwijl die al lang zweeg. De muziek zette zich verder in mijn hoofd.

Ik zou hier heel graag een van zijn nummers bij zetten in een filmpje, maar ik kan niet kiezen.
So long, Leonard!

6 gedachtes over “Helden

  1. Tijdens mijn jeugd kende ik eigenlijk alleen het geweldige nummer van Suzanne. Pas sinds een jaar of tien ben ik geweldige fan geworden van de rest van zijn muziek. Maar mijn lievelingsliedje zal wel voor altijd So long Marianne blijven. Alhoewel ik een leuke anekdote heb bij het liedje van Suzanne. Ik droomde er van om ooit mijn lief te kussen op de tonen van Suzanne, zittend op een bankje aan het water. En laat nu de cd van Leonard cohen, ” de cd ” zijn die heel vaak in onze slaapkamer draait op momenten dat we , euh, nog een beetje wakker willen liggen 😉

  2. Ik hoop dat Thé en Leonard nu samen aan een tafelke op een terraske van één of andere kroeg zitten, in het zonneke, met een glas rode wijn en een sigaret.
    Gewoon, samen, naar de mensen kijken, en elkaar verstaan zonder iets te zeggen. Het zou zo mooi zijn….

  3. Oh, the wind, the wind is blowing
    Through the graves the wind is blowing…

    het wordt een koude winter, gelukkig zijn er die grijsgedraaide cd’s nog!

Geef een reactie

