Steun


Kleine Kadee heeft weinig of geen hoofdcontrole. Dat betekent dat, als hij rechtop zit, zijn hoofd maar wat hangt te bungelen. Geen fijne houding, inspannend en naar ik vermoed ook best pijnlijk na een tijd…

Sinds een paar jaar heeft hij een bandje aan de hoofdsteun van zijn rolstoel, dat over zijn voorhoofd wordt gespannen. Op dit manier wordt zijn hoofd een beetje vastgebonden (ze noemen dat gefixeerd, maar in feite komt het daar wel op neer) en zou hij in principe rechtop moeten kunnen blijven zitten.

In principe ja. Want we kennen ons Kadeeke ondertussen 😉

Hij vindt het een heel leuk spelletje om onder dat bandje vandaan te wriemelen! Hij wordt dan heel erg stil, krijgt lichtjes in zijn ogen en begint er aan. En eenmaal hij los is, verraadt hij zichzelf, want dan zit hij te giechelen 😁

Ik kan het hem niet kwalijk nemen, ik zou ook niet graag vastgebonden zitten, maar het is natuurlijk voor zijn goed…

Maar het bandje deed het hem dus onvoldoende en toen onlangs zijn nieuwe rolstoel in pas mee naar huis kwam, zat er zelfs helemaal niks meer aan zijn hoofdsteun. Ik was een beetje verbaasd, maar de orthopedisch verstrekker redeneerde dat het bandje tóch onvoldoende deed en dat het bijgevolg even goed kon worden weggelaten.

Mondige Eva vroeg wat dan het alternatief was, en dat bleek er niet te zijn 😨

Dan borrelt er onmacht bij deze mama en dan schiet ik in actie.

Als hij niks kon verzinnen, zou ik dat zelf dan wel doen. Ik ging niet zitten toekijken hoe er niks gebeurde!

Via een facebookgroep hoorde ik van een kind dat gelijkaardige problemen heeft als Kadeeke. Dat kind heeft een ‘headmaster collar’. Ik Googlede en vond, belde en mailde en bestelde uiteindelijk.

Ik vat het verhaal nu kort samen, laat ons zeggen dat het iets meer voeten in de aarde heeft gehad dan dat 😉.

Maar Kadeeke heeft zijn neksteun, zit comfortabel en begon te stralen toen ik hem zijn headmaster collar de eerste keer aan deed (en ik te snotteren).

Hij zit zoveel comfortabeler, heeft nu concentratie en kracht voor andere dingen, zoals ingaan op wat er rondom hem gebeurt, zijn handen meer gericht gebruiken, …

Ik werp hiermee zeker geen steen naar de professionals die hem dagelijks omringen. Je kan niet álles weten. Ervaring leert me dat de beste tips (die vaak ook de eenvoudigste blijken te zijn) van lotgenoten en ervaringsdeskundigen komen.

Kadeeke geniet, en dan genieten wij ook!

4 gedachtes over “Steun

  1. Er is toch nog veel werk he…..en wat een oerkracht zit er toch in jou, maar ik voel die zelfs in me naar boven komen als ik dit lees, je kind haalt zoveel naar boven in je. En jij wordt gelukkig van hem zo te zien stralen…..en hopelijk leert men van jouw verhaal!

Geef een reactie

